WUDUK DAN MANDI JUNUB ANTARA PUNCA AIR NAIK HARGA DI PENANG.


Gambar kat atas tu jelas dan sah merupakan dua orang budak berbangsa Melayu yang sedang menyambut hari kelahiran di salah satu pusat hiburan.Jika di amati ianya berlaku di salah satu pusat permainan snooker dan bertepatan sekali dengan sambutan 'birthday' masa kini mestilah yang selari dengan trend atau budaya terkini.

Apa sudah jadi Melayu ? Bertudung , kek dan sebotol guinnes barangkali menjadikan ianya sambutan terbaik dan paling voke abad ini.

Tahniah Melayu , sebab dan berjaya menyusur budaya dan kepada pihak di luar sana janganlah pula mengecam budak-budak tu.Daripada pengamatan penulis , semuanya bersebab ! Sudah tentu antara sebabnya adalah kurangnya didikan agama dan pemantauan ibu bapa.

Tetapi bagi penulis secara peribadi ianya punya sebab lain iaitu UMNO !

Sebagai parti yang mengaku menunjangi kerajaan , mereka GAGAL mendidik rakyat dan paling utama GAGAL mendidik anak bangsa mereka sendiri.

Kini kebanyakkan pemimpin dan orang UMNO mula menyalak kononnya kerajaan negeri Pulau Pinang zalim kerana menaikkan tarif air.

Pelbagai tohmahan di lemparkan terhadap kerajaan negeri Pulau Pinang pimpinan Lim Guan Eng.

Kenapa ? Adakah kerana Lim Guan Eng bukan Melayu dan Islam ?

Semuanya berlaku apabila kerajaan negeri dan PBA semalam mengumumkan mereka perlu mengambil langkah-langkah perlu bagi mengelak daripada berlakunya kekurangan air di Pulau Pinang.Ianya berlaku kerana di sebabkan beberapa faktor.

Antaranya sudah pasti akibat daripada musim kemarau serta kurangnya hujan.Selebihnya pula adalah sikap pengguna sendiri.Pengguna di sini membawa maksud semua pihak tanpa mengira kaum atau agama.Pembaziran penggunaan air yang tidak wajar di kesan telah di lakukan oleh kebanyakkan pengguna tanpa langsung punya rasa untuk berjimat cermat sedangkan kerajaan negeri sudahpun melancarkan program agar rakyat Pulau Pinang menggunakan air dengan baik.

Tetapi memandangkan sikap pengguna masih berterusan malah pembaziran pula semakin bertambah kerajaan negeri telah bersetuju setelah berbincang dengan semua pihak terlibat untuk menaikkan tarif air khusus bagi menyedarkan rakyat Pulau Pinang supaya mengambil langkah berjimat cermat.

Hanya itulah tindakan yang di rasakan amat sesuai di ambil tatkala kerajaan negeri berusaha untuk memastikan bekalan air sentiasa dapat di salurkan kepada penduduk.

Malah daripada pengamatan penulis sendiri orang Melayu lah yang paling ramai membazirkan penggunaan air dengan penggunaan yang tidak sepatutnya.

Sebagai contoh selain daripada urusan peribadi , mereka juga menggunakan air untuk tujuan mengambil wuduk yang tidak di lakukan oleh orang Cina dan India.Malah mungkin juga menggunakan air untuk tujuan mandi junub itu sebahagian daripada punca kepada pembaziran penggunaan air memandangkan kerajaan negeri Pulau Pinang sewaktu sidang media pada 2 April 2014 telah menggariskan langkah-langkah bagi mengurangkan penggunaan air antaranya 'take shorter showers'.

Ini merupakan sebahagian daripada pembaziran yang sebenarnya jika di rancang dengan baik mampu mengelakkan pembaziran yang boleh menyebabkan orang lain turut sama menerima tempiasnya.

Malah jika mengikut kepada amalan mengambil wuduk sekalipun , Islam melarang pengikutnya daripada melakukan pembaziran sewaktu menggunakan air.

Diriwayatkan bahawa Rasulullah saw pernah melintasi Saad yang sedang berwudhu, lalu Baginda bertanya : “Mengapa engkau berlebih-lebihan seperti ini wahai Saad?”  Saad bertanya: “Apakah di dalam wudhu juga ada istilah berlebih-lebihan?”  

Baginda menjawab: “Benar, sekalipun engkau berada di sungai yang mengalir.”
(Hadis Riwayat Ahmad r.a.)

Firman Allah سبحانه وتعالى :

إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ ۖ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا ﴿٢٧﴾
“Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada Tuhannya.” (Surah al-Isra’, ayat 27). 

Bagi penulis tindakan yang di ambil oleh kerajaan negeri Pulau Pinang adalah wajar kerana selaku kerajaan yang bertanggungjawab sudah semestinya hak serta keperluan rakyat menjadi keutamaan.

Kenaikkan tarif air di lakukan untuk tujuan yang baik iaitu selain daripada mengajar rakyatnya supaya berjimat cermat ianya mampu memberikan kebaikan buat semua tanpa mengira kaum dan agama.

Tinggalnya rakyat Pulau Pinang sendiri perlu fikirkan tentang kebaikan tindakan yang di ambil dengan membuang jauh-jauh rasa benci dan marah yang tidak kena pada tempatnya.

Jangan jadi macam UMNO , bukan sahaja GAGAL mendidik kaum sendiri tetapi GAGAL menyedarkan rakyat tentang sikap berjimat cermat yang seharusnya menjadi keutamaan.

26 comments:

  1. penulis ni agama ape ni??

    ReplyDelete
  2. kalau tidak kerana UMNO skrg ni, mak kau, bapak kau, diri kau, anak kau, cucu kau pun jadi kuli cina sampai kiamat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang pun apa beza nya?

      Delete
    2. anon. jgn ckp lepas saja. Najib kata "hanya UMNO tempa Bergantung" tidakkah ini syirik?

      awak kata kalau tidak kerana UMNO? jaga2 jatuh syirik nanti.

      hentikan nostalgia lama. hiduplah dgn ilmu. kita makin maju bukan makin mundur. ckp benda lama tak guna kita nak ckp benda kedepan, usaha yg kehadapan.

      Delete
    3. kerana Allah atau kerana UMNO? hentikan la nostalgia lama. kita hidup kehadapan. cakap benda lama tak guna, kita cakap usaha yang kehadapan. cakap tak ada asas. dulu rakyat malaysia semua kuli. la ni 10 org kaya di malaysia berapa melayu? salah siapa? PAS DAP PKR? menteri umno kaya, awak dapat apa?

      Delete
  3. Eloklah tu,penulis kena selalu bertanya why!why! Why!Org melayu islam ambil wuduq ketika sembayang,mandi junub,buang air dll kena guna air @ selain dari air
    ,...fikirkan......

    ReplyDelete
  4. satu tajuk penulisan yang baik, namun ada beberapa bahagian yang perlu diperbaiki.Semoga penulis lebih dapat memahami kehendak dan tuntutan agama islam, dan saya sokong tentang hal pembaziran, kerana islam melarang keras umatnya membazir dalam apa jua urusan termasuk lah berwuduk.

    ReplyDelete
  5. Ohhh.. Kalau macam tu, AES, SPEED TRAP pon tak salah la, sebab nak menyedarkan pemandu supaya memandu tidak melebihi had laju dan keselamatan pengguna jalan raya lain.
    Kalau macam tu, peserta perhimpunan BERSIH tu layak la kena belasah dengan polis demi untuk menyedarkan peserta tidak berhimpun dan menyusahkan orang lain.
    Bapak kau.. Kalau bab yang Cina Racist tu buat, semua untuk pengajaran, menyedarkan, mendidik.. Kalau yg kerajaan buat, semuanya menghukum..
    Woi bangang, aku pon bukan suka kerajaan sangat mahupon pembangkang sebab dua2 pon penipu gila kuasa tapi aku tengok ko nie dah taksub tahap sembah dajal dah nie..

    ReplyDelete
  6. padan muka melayu p.pinang jadilah seperti melayu singapore baru padan muka pilih cina jadi pemimpin

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau macam tu kau duduk mane ?

      Delete
  7. kalau la admin ni melayu islam.. mesti tak pernah amik wuduk dengan mandi wajib.. bodo nak mampus.. ~`

    ReplyDelete
  8. Mabuk ganja ka? Wakaka. Macam haram punya penulisan.

    ReplyDelete
  9. ni blok RBA .... cina lancau @ kafir admin ni....

    ReplyDelete
  10. BAGUS ADMIN.

    INI SATU ARTIKEL YANG BAGUS UNTUK MENYEDARKAN MELAYU2 DAN MUSLIM2 AGAR LAINKALI JANGAN MELAKUKAN PEMBAZIRAN AIR. HANYA ORANG YANG BODOH NAK MAMPOS MACAM UMNO AJE TAK SUKA PADA NASIHAT2 YANG BAIK DAN BETUL. MELAYU2, TOLONG JANGAN MEMBAZIR AIR DAN TOLONG JANGAN MELAKUKAN PEMBAZIRAN AIR KETIKA BERWUDHU. BTW, ADMIN, BERAPA PERATUS MELAYU DI NEGARA INI MENUNAIKAN SOLAT 5 WAKTU SEHARI? KO ADA PERATUSANNYA TAK ADMIN? TOLONG SHARE.

    KAH KAH KAH

    ReplyDelete
  11. ni mesti blog bn tp nak trolll pr..teruskan usaha..ingat,dosa fitnah lebih besar dari zina....bertaubatlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da blog anjing PR laa bodohhh .. Troll nenek ko..

      Delete
  12. TIDAK KIRALAH ANDA BANGSA APA PUN , TAPI AMALAN BERJIMAT CERMAT HARUS ADA DALAM SETIAP MANUSIA KERANA KITA TAHU AIR IALAH SUMBER UTAMA KEHIDUPAN , KITA TIDAK BOLEH MENYALAHKAN KAUM ATAUPUN POLITIK , HAL INI PERLU DICERMINKAN OLEH DIRI SENDIRI , BILANGAN MANUSIA DI DUNIA MAKIN BERTAMBAH DAN PEMBANGUNAN MAKIN BERTAMBAH , DUNIA MAKIN UZUR , RENUNG-RENUNGKANLAH , CUBA KITA FIKIR SEJENAK APA AKAN JADI KEPADA GENERASI SETERUSNYA ? . AS A HUMAN WE SHOULD HAVE HUMANITIES IN OURSELVES . JANGAN TUNDING KESALAHAN SENDIRI PADA ORANG LAIN . FIKIR DAN UBAH KE ARAH KEBAIKAN UNTUK DIRI DAN NEGARA

    ReplyDelete
  13. JANGANLAH KITA KAIT KRISIS AIR INI DENGAN KAUM MELAYU DAN POLITIK.TIDAK KIRALAH ANDA KAUM APA SEKALI PUN , TAPI CUBA KITA FIKIR SEJENAK , PUNCA INI DARI MANA KALAU BUKAN DIRI SENDIRI . BILANGAN MANUSIA DI BUMI SEMAKIN BERTAMBAH DAN DUNIA SEMAKIN UZUR . KITA SEBAGAI MANUSIA BOLEH BERFIKIRAN WARAS SEDANGKAN , HAL INI TIADA KAITAN DENGAN ISU KAUM ATAUPUN AGAMA TETAPI , IA PUNCA DIRI SENDIRI KERANA KITA TERLALU LENA DENGAN KESENANGAN DIBERI DAN NIKMAT , SIFAT BERJIMAT CERMAT DALAM DIRI MANUSIA ZAMAN SEKARANG LUNTUR , DAN ERTI BERSYUKUR DALAM DIRI LUNTUR AKIBAT TERLAMPAU BERSENANG LENANGG DENGAN NIKMAT . WE AS A HUMAN BEING , WE SHOULD HAVE HUMANITY IN OURSELVES . PUNCA INI MENCERMINKAN DIRI SENDIRI , DAN KITA SEHARUSNYA MEMPUNYAI SIFAT JIMAT CERMAT , CUBA KITA FIKIR SEJENAK APA AKAN TERJADI PADA GENERASI AKAN DATANG ? CUCU , ANAK DAN BANGSA AKAN DATANG ? JIKA KITA TIDAK BERUBAH DARI SEKARANG , BUMI KITA TIADA LAGI HIDUP , MAKA KERING KONTANG BUMI KITA JADI BAK KELALAIAN KITA DALAM NIKMAT . PADA PENULIS BLOGGER INI , SAYA TIDAK KISAH ANDA BERADA DARI PIHAK POLITIK MANA PUN , TAPI KALAU ANDA SEORANG YANG CERDIK DAN BERILMU TINGGI CUBA RENUNG-RENUNGKAN KEMBALI APA YANG ANDA TULISKAN KERANA APA YANG ANDA TULIS INI , KALAU TERSALAH FAKTA BOLEH BAWA KEBURUKKAN PADA IMEJ ANDA DAN JUGA BENGSA SENDIRI.KATA-KATA SAYA CUMA SEKADAR NASIHAT . TERIMA KASIH .

    ReplyDelete
  14. Alahai .. Salah UMNO plak ?? Wat the hell ?? Kalau air naek kt negeri bn bukan maen meroyan lagi anjing pakatan ni .. Kalau kt negeri pembngkng puji melangit .. Mmg sial laa luu admin ..Bodohhh ..

    ReplyDelete
  15. Admin bodoh .. Ni pn nk salahkan umno kew ?? Anjing barua tol admin ... Macai pakatan lah paling byk rosak .. Minum tu semua umno gak salah ??? Sial...

    ReplyDelete
  16. Aku merasa pelik dengan penulis artikel ini.

    ReplyDelete