DAP PENANG AKAN BELI JAMBATAN SULTAN ABDUL HALIM


Di saat pelbagai pihak merungut tentang kenaikan kos sara hidup , kerajaan Barisan Nasional terus mengaburi mata rakyat dengan pembinaan projek-projek mega kononnya untuk kesejahteraan bersama.Salah satunya yang telah pun memberikan perkhidmatan adalah Jambatan kedua Pulau Pinang yang kemudiannya di umumkan oleh Najib sebagai Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah sempena majlis perasmian baru-baru ini.

Seperti biasa rakyat sekali lagi menjadi mangsa keadaan , pembinaan jambatan kedua ini sebenarnya memberikan kesengsaraan terhadap rakyat khususnya di Pulau Pinang.Bayangkan untuk masuk ke bahagian pulau rakyat terpaksa memilih 3 laluan alternatif iaitu menggunakan feri , jambatan pertama dan jambatan kedua.

Kesemua laluan ini di kenakan tol sejak pembukaannya dan sudah tentu janji kerajaan Barisan Nasional untuk memastikan nasib rakyat terus terbela hanya tinggal janji.

Bagi kebanyakkan rakyat yang bukan dari Pulau Pinang sudah tentu kurang merasai kesannya secara langsung tetapi bagi rakyat yang perlu menggunakan laluan ini pada setiap hari untuk urusan kerja sudah tentu ianya adalah bebanan.

Apakah kerajaan Barisan Nasional mengambil kira bebanan rakyat ?

Tuntutan banyak pihak supaya jambatan kedua ini tidak di kenakan tol langsung tidak di endahkan malahan suara rakyat akar umbi langsung tidak di hiraukan.

Untuk itu kerajaan DAP Pulau Pinang sedang menimbangkan cadangan untuk menuruti langkah kerajaan Pakatan di Selangor dengan membeli SYABAS demi kepentingan rakyatnya.

Oleh yang demikian DAP negeri Pulau Pinang kemungkinan besar akan membeli jambatan kedua tersebut bagi membolehkan rakyatnya termasuk daripada luar bebas menggunakannya tanpa bayaran tol.

Ianya di lihat amat bertepatan sekali kerana pembelian jambatan ini nanti akan membuktikan kasih sayang serta keikhlasan pemerintah DAP terhadap rakyat Pulau Pinang oleh Ketua Menteri yang paling adil dalam sejarah negara Lim Guan Eng.

Jika di lihat kepada kemampuan kerajaan negeri Pulau Pinang hari ini , ianya amat jauh berbeza sewaktu pentadbiran Barisan Nasional.Kerajaan negeri di bawah pimpinan DAP telah berjaya melakukan perbelanjaan berhemah serta mempunyai kedudukan kewangan yang jauh lebih kukuh.

Berdasarkan kedudukan kewangan kerajaan negeri di bawah pimpinan Lim Guan Eng , ianya di lihat mampu di realisasikan demi kesejahteraan rakyat seperti mana janji sebelum ini untuk mengamalkan budaya kerja yang Cekap , Akauntibiliti dan Telus.

Jom Ubah !

2 comments:

  1. belilah cepat...jambatan tuh...mansuhkan tol...nak tengok betol2 hebat kah kerajaan negeri Penang....

    ReplyDelete
  2. aik..tol 50sen tu pun x hapus2 lagi..ish ish ish..membohong je

    ReplyDelete