UMAT ISLAM MALAYSIA MENGADA-NGADA KERANA DNA BABI DALAM COKLAT.

Ketika ini heboh mengenai berita tentang DNA babi yang ditemui didalam coklat berjenama terkenal di Malaysia. Maka ramailah umat melayu/Islam di dalam negara mengamuk sehingga ada yang mahu membakar kilang pengeluaran coklat tersebut.

Penulis amat hairan, mengapakah sensitif sangat bangsa melayu di negara ini? Mengapa terlalu obses dengan perkataan babi hinggakan mengamuk tak tentu punca dengan berita kecil seperti DNA babi tersebut?

Bukankah masih banyak lagi benda-benda haram yang melayu/Islam di Malaysia harus fikirkan dan juga ambil perhatian? Mengapa hanya babi yang menjadi pertikaian seolah-olah hanya babi yang diharamkan didalam Islam?

Sebab itulah penulis menganggap umat Islam di Malaysia ini sebagai terlampau mengada-ngada dan langsung tak mampu menggunakan akal didalam soal babi, sedangkan babi juga merupakan ciptaan Tuhan seperti juga manusia.

Mengapakah umat Islam di Malaysia tetap mahu membeli juga coklat untuk dimakan walaupun ada juga yang tidak berlogo halal termasuk dari luar negara? Dan tidak adil langsung apabila kes seperti DNA babi itu timbul, umat Islam di negara ini mahu menyalahkan pengeluar coklat dan juga JAKIM.

Mati kah umat Islam jika tidak makan coklat? Akan kurus keringkah anak-anak melayu kalau tidak menjadikan coklat sebagai makanan sampingan? Jadi mengapa coklat dibeli jika umat Islam takut dan sensitif sangat dengan kesahihan halal haram dalam makanan?

Lagipun, didalam hukum Islam juga menyebut bahawa tidak menjadi kesalahan jika umat Islam termakan bahan yang mengandungi babi, jika ianya terbukti diluar pengetahuan si pemakan.

Dan umat Islam tak perlu pun menyamak bahagian mulut hingga ke lubang najis bagi menghilangkan dosa makan babi tersebut. Jadi apa yang umat Islam dan melayu didalam negara ini begitu sensitif dan mengamuk sangat? Memang mengada-ngada sungguh!

No comments:

Post a Comment