KENCINGNYA MASIH BERCABANG WAKTU HUBUNGAN BERMULA

Gambar Hiasan
Tengku Razaleigh Hamzah merupakan rakyat Malaysia yang pertama menjejak kaki ke negara China secara rasminya dalam proses membentuk hubungan diplomatik dengan negara China pada tahun 1971 dahulu. Anak didik Tun Razak ini juga telah diminta oleh Tun untuk menerokai penubuhan syarikat petroleum nasional dan hasilnya tertubuhlah Petronas pada tahun 1974 sama tahunnya dengan terbinanya hubungan diplomatik Malaysia China.

Kedua-duanya terbentuk dengan kebijaksanaan dan kemampuan seorang pemimpin yang telah banyak melakukan kerja untuk negara. Semasa itu ramai yang sedang mengaku sebagai pemimpin sekarang ini masih ‘bermain tali seluar’ lagi. Mereka sekarang sudah dewasa tetapi lupa untuk mengkaji bagaimana apa yang ada sekarang ini wujud.

Tun Abdul Razak telah meminta Tengku Razaleigh Hamzah untuk menerokai kemungkinan mengadakan hubungan diplomatik dengan negara China. Maka Tengku dalam usianya yang masih muda semasa itu mengetuai rombongan Pernas ke negara itu dengan bermatlamatkan mengadakan hubungan perdagangan di antara kedua buah negara.

Tetapi matlamat akhirnya ialah untuk memulakan rundingan untuk mewujudkan hubungan diplomatik di antara kedua-dua buah negara. Rombongan itu diadakan pada tahun 1971 dan Tengku telah membawa bersama dalam rombongan beliau bersama Pernas itu ketua-ketua Dewan Perniagaan Malaysia dan pegawai-pegawai tertinggi negara dengan satu ‘ultimate’, iaitu untuk meneroka bagi menjalin hubungan diplomatik di antara kedua-dua buah negara.

Pendeknya Tengku Razaleigh mempunyai peranan yang amat besar dalam penjalinan hubungan diplomatik di antara China dengan negara kita Malaysia. Kini hubungan diplomatik itu telah terjalin selama 40 tahun dan Perdana Menteri Najib telah ke negara itu untuk merayakan ulang tahun ke-40 pembentukan hubungan di antara kedua-dua buah negara itu.

Tetapi rakyat yang memahami jiwa politik dan budaya sebuah pimpinan negara yang berlandaskan kepada bangsa Melayu dan rakyat berbilang kaum ini, ramai yang bertanyakan kenapa Tengku Razaleigh tidak ada bersama merayakan ulang tahun hubungan diplomatik itu dalam mana Tengku Razaleigh merupakan seorang sahaja yang masih hidup dan sihat yang bertanggungjawab mewujudkan hubungan diplomatik Malaysia-China itu.

Ketika hubungan diplomatik itu diadakan Najib hanya berumur 21 tahun dan untuk mempercayai cerita Najib yang beliau pernah bertanya kepada bapanya kenapa adakan hubungan diplomatik dengan negara China itu amat payah untuk kami mempercayainya. Semasa itu Najib, bak kata orang tua-tua di kampung, kencingnya masih bercabang lagi.


No comments:

Post a Comment